Step by step I learn.Everything is about taking chances.Happy hour, minutes of gloom or even a moment of suffering lead to writing.I am writing to help me remember what i have learn,what i am willing to do and what i am lovin.Everythings matter!!!

بسم الله الرحمن الرحيم

In The Name of Allah,The Most Merciful And Graceful http://berkatalahyangbenar.blogspot.com/

Home Sweet

"Saya Sayang Emak"

Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya) dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan). 

Surah Luqman(31:14)


Hadis riwayat Abdullah bin Masud ra., ia berkata:
"Aku pernah bertanya kepada Rasulullah saw.: Pekerjaan manakah yang paling utama? Beliau menjawab: Salat pada waktunya. Aku bertanya lagi, Kemudian apa? Beliau menjawab: Berbakti kepada kedua orang tua. Kembali aku bertanya: Kemudian apa? Beliau menjawab: Berjuang di jalan Allah. Aku tidak bertanya lagi kepada beliau untuk menjaga perasaan beliau"
Sahih Muslim



     "Emak!! Amad nak beli baju tu,cantik la","Esok mak masak gulai ikan macam hari tu tau","Tak mau la,Amad tak suka la lauk tu".Seringkali kita melafazkan kata-kata sebegini kepada ibu tapi pernahkah ibu mengeluh di depan kita.Jawapannya sudah tentu tidak.

      Kesabaran ibu amatlah besar daripada sekecil-kecilnya sehinggalah sebesar-besar perkara.Kasih sayang ibu tidak dapat diduga, hanya Allah sahajalah yang mengetahui. Sebagai seorang anak,kita wajib menghargai ibu kita, Macamana?

Peranan seorang "walad" kepada "Ummi"
  1. Jika berada di perantauan,sentiasa menelefon "parent" untuk bertanya khabar.
  2. Kekerapan menghubungi "parent",seminggu sekali
  3. Mempunyai gambar "parent" dan menjadikan mereka satu dorongan untuk belajar.
  4. Sentiasa berdoa untuk kebaikan mereka di dunia dan diakhirat setiap kali bersolat samaada solat sunat ataupun solat fardhu. 
  5. Sentiasa ikut nasihat "parent" walaupun kita malas.
  6. Jangan sekali katakan"uhh","malaslah","satgi la"dan lain-lain.Taat akan perintah mereka selagi tidak bertentangan dengan syarak.
  7. Jangan melukakan perasaan "parent"kita dengan tindakan dan perbuatan kita.
  8. Bercakap dengan ayat yang sopan dan nada yang lembut dengan mereka.
  9. Cium tangan dan pipi "parent" setiap kali berjumpa mereka untuk menunjukkan tanda sayang kita kepada mereka.
  10. Belajar bersungguh-sungguh dan menghadiahkan kejayaan kepada mereka. 

 
The jewel in my life

Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan "Ha" dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun). 
Al-Israa(17:23) 
Tinta Penulis



2 comments:

Syafiq Yashim said...

nice article zul..

Hafeezmz said...

Time kaseh abe capik oii!!

Post a Comment

Little Hamster


Related Posts with Thumbnails